Split Tech City je zajednica sastavljena od tvrtki, udruga, institucija, meetupa i pojedinaca koji su posvećeni razvoju tehnološkog sektora u Splitu i regiji.
Postani članLucija Curavić Lončarić
07.02.2025.
Umjetnici često prije suvremenika tematiziraju motive koji će tek postati aktualni – tako smo godinama prije nego što je AI postao ključna riječ i kod bake za obidon, gledali filmove, od kojih neki danas spadaju u klasike.
Terminator, Matrix, Wall-E, Ex Machina, Blade Runner, 2001: Space Odyssey… Lista je duga, a ovo su samo neki koji su dobri. 🙂
No došlo je vrijeme kad više ne moramo zamišljati utjecaj umjetne inteligencije na svakodnevni život. Nekoć samo pomoćni alat za specijalne efekte, danas su u nekim slučajevima AI alati poput Runwaya i Pika Labs u potpunosti zamijenili redateljsku palicu.
O utjecaju AI-a na filmsku industriju najbolje govori činjenica da je u prijestolnici filmske produkcije, Kaliforniji, guverner Gavin Newsom u rujnu prošle godine dodao dva nova članka u zakon o zaštiti izvedbenih umjetnika.
Donosimo listu najboljih (i najčudnijih) filmova koje je u potpunosti generirao AI, s kratkim opisom i trailerom. Peci kokice, ide vikend!
Na početku ekspanzije Chat GPT-a, Richard Juan je preduhitrio filmsku industriju i samo 17 dana nakon lansiranja danas najkorištenijeg chatbota napravio Sigurnu Zonu. Osim GPT-a kroristio je i DALL-E za generiranje scenarijskih skica.
I dok možemo pohvaliti kameru i osvjetljenje (čak i scenografiju), sam scenarij ili karakterizacija likova daleko su od human legendi, poput onih u filmovima Jima Jarmuscha. Istina, pričamo o kratkoj formi, ali nedavni uspjeh “Čovjeka koji nije mogao šutjeti” potvrđuje nevažnost trajanja za dubinski razvoj lika, kad je priča dovoljno dobra.
Evo i film, pa prosudite sami.
Evo vizualnog vrtuljka! Film je režirao (stvorio? rekao AI-u da stvori?) Robert Seidel, berlinski umjetnik koji je i ranije u karijeri eksperimentirao s nekonvencionalnim pristupima u stvaranju slike i zvuka.
Seidelov višestruko nagrađivani Hysteresis izaziva kulturu predvidljivosti kojom prijeti umjetna inteligencija, koristeći tehnologiju za remiksiranje klasičnih motiva iz zapadnjačke kulture.
Opis filma kaže da on “slavi poremećaj prepoznavanja obrazaca i umjetničku korupciju rezultata izazvanu umjetničkom inteligencijom.”
Izaziva ideju koja pretpostavlja da umjetna inteligencija treba proizvoditi predvidljive i jasne rezultate. Umjesto toga, njegova umjetnost istražuje kaos, nepredvidivost i transformaciju — prisiljavajući gledatelje da se suoče s načinom na koji tehnologija može preoblikovati poznato u nešto potpuno strano.
Oprez, vizuali mogu izazvati napade epilepsije kod nekih ljudi.
I mi svog konja za trku imamo, što ne čudi obzirom na bogatu hrvatsku prošlost kad je riječ o animiranom filmu. S druge strane, brojna ubrzanja u produkciji koje omogućuje tehnika umjetne inteligencije zasad i jesu najbolje vidljiva upravo u animiranom filmu.
– U tome što film AI-jem nastaje puno brže nego što nastaje ručno mogu vidjeti frustraciju. I ja sam na neki način frustriran što sam film radio tri godine, a sada ga napravim u mjesec dana – iskren je tada bio animator Natko Stipaničev, za Večernji List.
Vrijeme koje dolazi nije dostupan online, ali prepoučamo da bacite oko na nagrađivanu “Arku” i druge uspješne radove Stipaničeva.
Može li AI biti romantičan? Odgovor na to pitanje ponudili su iz produkcije TCLtv+ kad su sredinom prošle godine kreirali trailer za prvi romantični film generiran umjetnom inteligencijom. Komentari na društvenim mrežama nisu bili blagonakloni, a mnoge je podsjetio na Before Sunrise, prvi dio romatntične trilogije Richarda Linklatera.
Blago podsjetio u najboljem slučaju na izuzetno optimističan dan, mogla bih dodati.
Ako ćemo biti potpuno fer, nema previše filmova u skorije vrijeme s romantičnim motivima koji su oduševili. Mogli smo zato i pretpostaviti da ni AI neće s takvim podacima moći napraviti nešto kvalitetno, osim uz puno truda, koji je ovdje vidno izostao.
Gledatelji zamjeraju i brojne halucinacije poput preokrenutih odraza i krivo izraženih rimskih brojeva. Obzirom na to da film još nije izašao, očito rade na tome…
Ako sudimo po komentarima, ovo bi mogao biti najuspješniji Runwayov projekt dosad, naročito u scenarističkom smislu, a indikativno je što se radi o dokumentarcu.
Checkpoint istražuje odnos između ljudi i umjetne inteligencije u kreativnom procesu, nastojeći zamutiti granice između njih, umjesto da ih razdvaja. Film, koji je stvorio mađarski redatelj Áron Filkey i Joss Fong iz Vox-a, koristi nekoliko generatora slike i Chat GPT za stvaranje sadržaja.
Film nudi informativan i inspirativan pogled na AI kao alat za suradnju, uz jednostavna objašnjenja složenih koncepata učenja strojeva. Najzanimljivije je to što nije jasno u kojem je omjeru uspjeh rezultat ljudskog doprinosa, a u kojem AI kreativnosti – i to je upravo poanta filma.
Sigma_001 je mini-serija i koristi umjetnu inteligenciju na holistički način, ne kao središnji element, već kao alat u svim fazama produkcije. Redatelj Quinn Halleck koristi AI za podršku u kreativnom procesu, umjesto da ju stavlja u prvi plan.
Serija prati novinara koji istražuje glasine o osjetljivoj prirodi umjetne inteligencije, baveći se pitanjem svijesti u AI-u i etičkim pitanjima. Ovaj pristup AI-u u produkciji nudi svjež pogled na njegovu ulogu u društvu i umjetnosti, kaže filmska struka.
Vjerojatno moj omiljeni uradak s ove liste – dobitnik nagrade Grand Prix na AI Film Festivalu 2023. Generation je kratki film predivnog ritma koji kroz naraciju, koreografiju i zadivljujuće vizualne efekte pripovijeda priču o ljudskoj evoluciji.
Redatelj Riccardo Fusetti koristio je umjetnu inteligenciju za generiranje i animiranje živopisnih efekata tijekom cijelog filma, a ovaj uradak dobar je primjer toga što se dogodi kad se AI koristi za umjetnost, a ne umjesto nje.
OK, lagala sam. Ovo je moj najdraži trailer s popisa.
Za sve koji su vjerovali da je bilo mjesta i za Jacka na onom komadu namještaja.
Dvije stvari iskaču – AI u filmu zasad još uvijek služi najčešće kao vizualno pomagalo, i djeluje tek kao ideja onoga što može biti. Funkcionira u kratkoj formi, i najbolje rezultate daje kad se koriste agenti i to nekoliko njih, a ne samo LLM.
I svima već poznato, kontekst je ključan. Ne može se samo staviti svaki scenarij u svaki prompt jer će to proizvesti loš rezultat (Next Stop Paris gledam u tebe). Otkriti koji je LLM najbolji za svaku funkciju, kako promptirati svakog agenta i kako ih kombinirati je tajna uspjeha.
Svakako će biti zanimljivo promatrati kako će AI mijenjati svijet filma. Kako će utjecati na umjetnike i produkciju koji stvaraju filmove? Koliko će izmijeniti koncept filmskih zvijezda i kulture crvenog tepiha?
Možda ćemo i brže nego mislimo čitati o dodjeli zlatnog kipića za film koji je napravljen isključivo uz korištenje umjetne inteligencije.
—
Ako niste, ulovite nas u mrežama i upecajte neke dobre stvari: Instagram, LinkedIn, Facebook, X, a za inspiraciju možete pogledati neko predavanje.
Javi nam se slobodno, postani član zajednice, uživaj u benefitima i pomozi da najlipši grad na svitu postane i najpametniji. 🚀
Podijeli