Split Tech City je zajednica sastavljena od tvrtki, udruga, institucija, meetupa i pojedinaca koji su posvećeni razvoju tehnološkog sektora u Splitu i regiji.
Postani članZa dobar digitalni proizvod potrebne su funkcionalnost i jednostavnost. Držeći se samo ovog uvjerenja, taj isti dobar proizvod može biti jednako dosadan kao i prethodna rečenica.
Godinama su se dobri ljudi posvetili istraživanjima i utabali principe obrazaca ponašanja korisnika, ustvrdili i predložili što kako treba posložiti, kakvu logiku progurati i kako to sve prikazati. Sve je to odlično i preporučljivo za primijeniti, ali
bez emocije – tvoja aplikacija ili web stranica može lako pasti u zaborav.
Vrati se unatrag godinama, u raniju prošlost ili čak djetinjstvo, i prisjeti se neke osobe. Promotri što ti se prvo osvježi u tom sjećanju. Vjerujem da ti se bude emocije prije bilo čega drugog.
Vrlo je moguće da ćeš zaboraviti tko je što rekao ili uradio, ali emociju ćeš zapamtiti. Mozak će ti se automatski prisjetiti emocija u trenutcima prisutnosti te osobe ili koje je ona izazvala. Na temelju tih emocija stvaraš dojam o toj osobi.
Jednaki obrazac ljudskog ponašanja i njegovog mozga se može uočiti u odnosu sa proizvodima.
Odgovore na pitanja vezana o ljudskom vezivanju za proizvode donosi disciplina zvana – neuro dizajn.
Ova disciplina spaja neuroznanost i psihologiju sa dizajnom korisničkog iskustva (UX) ne bismo li razumjeli načine na koje reagiramo na dizajn i vizualne elemente raznih vrsta.
Cilj joj je doprinijeti stvaranju iskustava prilagođenih mozgu. Drugim riječima – čovjeku.
Dizajniramo za čovjeka, a ne zato što je nešto u trendu.
Tamo negdje daleko, u svijetu, pa čak i ispred nosa ti, postoji nebrojeno mnogo banaka. Banke nude svoje usluge (poprilično jednolične) te proizvode (poprilično jednolične). U moru tih jednoličnih bankovnih ponuda, sa sterilnim pristupom rješenjima, vrlo je jednostavno percipirati transakcije novca, kredite, štednje…kao hrpu beživotnog prevrtanja brojeva po inputima i tablicama.
Ovu problematiku je uspješno adresirala agencija 404, koja je bila ključna u stvaranju fintech aplikacije pod imenom KEKS Pay. U partnerstvu s Erste bankom, razvili su inovativnu mobilnu aplikaciju s dinamičnim i mladenačkim karakterom, koja je prilagođena potrebama i jeziku korisnika.
Ova prilagodba je evidentna kroz duboko razumijevanje korisničkih potreba, integraciju pop-kulturnih referenci, te kroz korištenje ikonografije i chat sučelja obogaćenog raznovrsnim stickerima i gifovima koji potiču emotivnu interakciju.
Može se reći da je realizacija ideja jako uspješna jer je KEKS Pay najbolje ocijenjena financijska aplikacija u Hrvatskoj, a čak 75% njenih korisnika klijenti su drugih banaka.
Sve ovo zvuči divno i krasno, no kako to praktično postići?
Standardne smjernice tipografije, boja i oblika često služe kao temelj, ali ključno je dodatno razmatranje emocionalne dimenzije koju želiš izazvati kod korisnika svog proizvoda.
Evo kako to učiniti!
Za razumijevanje i ciljanje specifičnih emocija može ti pomoći psihoterapija, no za bržu razradu projekta posluži se kolom emocija.
Prouči podjelu emocija i njihovo grananje.
Prepoznaj temeljne emocije u skladu s ciljevima svog proizvoda, fokusirajući se na željeno korisničko iskustvo.
Zabilježi tipične emocionalne reakcije povezane s industrijom u kojoj će se tvoj proizvod nalaziti. Banke i njihovi proizvodi, tj. aplikacije možemo percipirati kao dosadne i beživotne, ali bazična korisnička potreba u ovoj priči bi bila sigurnost i povjerenje.
Stavi svoj proizvod u kontekst industrije u kojoj će se nalaziti i provjeri zašto buditi određene emocije. U početnoj fazi, usmjeravanje na određene emocionalne reakcije korisnika pruža osnovu za daljnje dizajnerske strategije i odluke.
Emocionalna mapa
Skiciraj emotivno putovanje – namjeravanu emocionalnu reakciju za svaku ključnu značajku ili interakciju unutar svog proizvoda.
Da ti ne bude teško, Figma ti je omogućila niz besplatnih predložaka koje slobodno možeš iskoristiti.
Identificiraj dodirne točke interakcije korisnika s proizvodom i usredotoči se na njih 6 najviše.
Za svaku dodirnu točku odredi emociju iz emocionalnog kola koju želiš izazvati. Opiši ih i naznači ukratko strategiju koja opisuje kako će svaka značajka izazvati naznačenu emociju (npr. kroz vokabular, slike, animacije…).
Istraživanja su pokazala efektan učinak višeosjetilne stimulacije u izazivanju dubokih emocija.
Istraži metode za uključivanje osjetila izvan tradicionalnih vizualnih podražaja koja podrazumijevaju boje i tipografiju.
Ovo može uključivati zvuk (živahan, uzbuđujući, tužan, umirujući…) prilagođen ciljanoj emociji. Osim zvuka, to mogu biti mikrointerakcije kao suptilne animacije prilikom loadanja, klikanja po botunima ili nakon nekog uspješno obavljenog zadatka. Stimulacija osjetila dodira također može biti jedna od metoda za postizanje ciljanih emocija, a može ju se ostvariti kroz vibracije na mobilnim uređajima.
Cijeli ovaj postupak bi trebao donijeti odgovore na pitanja poput:
Ovakva jasnoća ti olakšava kreirati cjelovitu priču i ostvariti konzistentnost kroz cijeli proizvod.
Naravno da ćeš se sjetiti dodati u proces izjave testiranih korisnika i rješenja podešavati prema njihovim povratnim informacijama.
A onda? Pa onda nastavljaš razvijati taj proizvod s dušom – kojeg će korisnici zapamtiti na emotivnoj razini, htjeli to oni ili ne.
Podijeli