Split Tech City je zajednica sastavljena od tvrtki, udruga, institucija, meetupa i pojedinaca koji su posvećeni razvoju tehnološkog sektora u Splitu i regiji.

Postani član

AEstetika: O stvaranju priče i društvenoj kritici kroz dizajn – Segor Garber

Paula Srdanović

Paula Srdanović

04.04.2024.

Ovog mjeseca u kolumni smo ugostili u duši vječno mladog autora, dizajnera i aktivista Segora Garbera.

Kako je sve započelo, kome je prepustio svoje obrazovanje u ruke te što bi rekao mlađem sebi, doznajte u nastavku vrlo motivirajućeg članka.

Pa kako je sve započelo i kojim smjerom se kotrljalo?

„Još ka malo dite san mi je bia napravit svoj crtić, osmislit ga, nacrtat, animirat i dat mu glas, tako da nisam išao daleko od svog sna, ostao sam u kreativnom području. U osnovnoj školi sam već počeo crtati grafite i kroz srednju umjetničku školu počeo sam raditi murale po narudžbi. Kasnije se to uz studiranje na DVK, na akademiji, razvilo u odličan posao”, naveo je za početak Segor i u samo nekoliko riječi dao nam vrlo konkretan uvod u svoje područje rada.

CENTELLA MEDIA je tvrtka koja analizom podataka dolazi do nevidljivih, ali bitnih informacija, uz pomoć kojih zatim gradi odvažna marketinška rješenja s fokusom na storytelling. Moglo bi se reći da Centella vidi ono što njihovi konkurenti ne vide, te na temelju toga osmišljava i plasira kvalitetne priče. Vizualni identitet temelji se na tipografiji, odnosno na dva različita reza istog pisma. Logotip, svi slogani i poruke ispisani su u osnovi tanjim rezom, dok su određene riječi ili slova unutar njih istaknuti debljim rezom kako bi se stvorile skrivene poruke i dodatno istaknula značenja. Rad je nastao u suradnji s Borisom Peharom i Dejanom Zobenicom.

Po meni je za svaki posao u današnjoj sredini najvažnije umrežavanje, treba biti aktivan i sudjelovati u čemu god se stigne, ako vrijedi, naravno.

„Moja osnovna preokupacija ipak je dizajn i vizualno komuniciranje, preciznije dizajn vizualnih identiteta, logotipa, etiketa, plakata i slično, u tome najviše uživam, ali naravno da radim i na širem području. Po meni je za svaki posao u današnjoj sredini najvažnije umrežavanje, treba biti aktivan i sudjelovati u čemu god se stigne, ako vrijedi, naravno. Ključna stvar je raditi ono što želimo, onda nikad ne radimo; ja nikad ne radim, imam poslove i zarađujem, ali dok „radim“, ja se zapravo igram. Dakle, radite projekte u koje vjerujete! Osmislite sami projekt, udružite se s prijateljima, pridružite se nekoj udruzi, umrežite se s istomišljenicima, pokrenite inicijativu – to je najbitnije!“

Ključna stvar je raditi ono što želimo, onda nikad ne radimo, ja nikad ne radim, imam poslove i zarađujem, ali dok „radim“ ja se zapravo igram.

Murali po narudžbi
Zašto je službeno obrazovanje jedan od korisnijih koraka za buduće djelovanje?

„Službeno obrazovanje je super stvar. Skrati ti potragu za relevantnim informacijama, dakle, smatram da sve što naučiš na akademiji ili faksu možeš naučiti i bez studiranja, ali zašto sebi otežavati i ne uzeti “prečicu”? U službenom obrazovanju ipak odmah dobiješ relevantne podatke. Ne trebaš se mučiti i tražiti po internetu i knjigama i provjeravati što je dobra, a što loša informacija. Studiranje također uključuje i izvannastavne aktivnosti, otvara vrata preko raznih radionica, Erasmusa i projekata. Jednostavno, brže uđeš u taj svijet, u te krugove ljudi, a to su sve krugovi u kojima možeš naučiti jednako koliko i na predavanjima i koji ti na koncu otvaraju sva vrata koja želiš otvoriti – tu se zapravo rađaju i glavne suradnje.

VIRUS SLOBODE nastao je u suradnji s Dejanom Zobenicom kao izraz frustracije prouzročene karantenom. Šišmiš kao simbol virusa, jer je od njega potekao, i golubica kao simbol mira i slobode iscrtani su unutar iste siluete, a zatim posloženi u escherovski pattern unutar kojeg se ponavljaju baš kao i dosadni beskrajni dani u karanteni. // TAKO JE TU U EX YU Rad govori o životu na ovim prostorima: Neovisno o tome koja je aktualna tema, pitanja i odgovori uvijek se svode na ustaše i partizane. Napravio sam zato labirint u kojem cilj nije samo doći do druge strane, nego da biste ga riješili, morate izbjeći i ne dodirnuti ni ustaše ni partizane. // MALL POD ZVIJEZDAMA problematizira konzumerizam kao sredstvo za postizanje sreće, referirajući se na Antuna Branka Šimića. Mall je hram novog doba, a podvaljuje nam samo materijalistička dobra. Zato, poMALLimo se, jer MALL je za MALLene, plitke i isprazne.

Studiranje uključuje i izvannastavne aktivnosti, otvara vrata preko raznih radionica, Erasmusa i projekata. Jednostavno, brže uđeš u taj svijet, u te krugove ljudi.

„Na primjer, za upis DVK na akademiji u Splitu, mislim da je potrebno pokazati način razmišljanja, više nego estetske sposobnosti. Po meni je najbitnije vježbati vizualizaciju pojma, piktograme i slično. Lako je nešto učiniti lijepim, ali to treba biti pametno, treba komunicirati prvo“, naveo je Segor kao savjet za sve one koji se spremaju na veliki životni preokret.

Kako zapravo postati, biti i ostati dobar dizajner?

„Za biti dobar dizajner potrebnije je široko opće znanje: sociologija, psihologija i komunikacija te sposobnost za crtanje. Možeš biti dobar dizajner i ako ne znaš crtati, ali ne možeš biti dobar dizajner ako ne znaš komunicirati, a za to su potrebna sva navedena dodatna znanja. Dizajn je doslovno jezik, samo vizualni jezik i dobar dizajner bi trebao znati nešto vizualno iskomunicirati. Na primjer, za neki ekološki proizvod mora odmah na prvi pogled biti jasno da je ekološki, neki drugi treba komunicirati nešto drugo. I sve što treba komunicirati, treba komunicirati određenoj publici.“

Dizajn je doslovno jezik, samo vizualni jezik i dobar dizajner bi trebao znati nešto vizualno iskomunicirati.

„Ako dva slična proizvoda imaju dvije različite publike, tada će taj proizvod izgledati potpuno drugačije za jednu i za drugu publiku – samim time početna faza dizajna je uvijek istraživanje. Treba saznati što trebamo reći i kome, koje vrijednosti brend treba reprezentirati, a dizajner mora znati kako te vrijednosti prenijeti bez riječi, samo vizualno. Simbolima, kompozicijom, bojom, teksturom, odabirom pisma (fonta). Zapravo, vizualni identitet mora odašiljati vrijednosti brenda.“

Kako prigrliti grupni rad i izvući najbolje iz njega?

„Rad u grupi je super stvar, u kolektivu. Većina dizajnera zna taj moment, kada nešto radiš i treba ti pogled novim očima. Treba ti da objektivnije sagledaš ono što radiš, treba ti da “prespavaš” i odmoriš od tog projekta tako da ga možeš ponovo pogledati bez svih uvjerenja i ideja koja si stekao radeći ga. Za to je često potrebno da prođe nekoliko dana, a kad radiš u kolektivu, sve se to može napraviti mnogo brže. Samo se međusobno dodajete radovima. Ono što sam ja radio, šaljem kolegi. On svoje šalje drugom kolegi, a taj kolega svoj rad šalje meni i tako se izmijenimo nekoliko puta. U jako kratkom vremenu se može doći do izvrsnih rezultata.“

CON VALLEY – READ BETWEEN THE LINES je serija od 7 plakata koja čini polovicu mog diplomskog rada na DVK. Na prvi pogled, s originalnim sloganima, plakati djeluju kao reklama za pripadajuće subjekte, ali između redaka dodane riječi mijenjaju originalne slogane te razotkrivaju stvarne, a negativne ciljeve tehnoloških divova.
Kako dizajn može biti sredstvo izražavanja u aktivizmu?

„Ono što ja volim raditi kao samoinicirani projekt je društvena kritika kroz dizajn. Kada mi se nešto ne sviđa u društvu, napravim plakat na tu temu, izbacim frustraciju kroz kreativnost. Volim i plakatima popratiti glavna događanja koja me okružuju. To je kao neki novinarski moment, ili bilježenje stvarnosti koja me okružuje.“

Ulaziš na kazališnu predstavu, gledaš plakat, iz njega se daje naslutiti o čemu se radi u predstavi, ali zapravo tek nakon što pogledaš predstavu i ponovo pogledaš plakat, shvatiš genijalnost plakata.

„U dizajnu volim dosjetku, volim vidjeti bazu, volim kada je dizajn poput trilera. Ulaziš na kazališnu predstavu, gledaš plakat, iz njega se daje naslutiti o čemu se radi u predstavi, ali zapravo tek nakon što pogledaš predstavu i ponovo pogledaš plakat, shvatiš genijalnost plakata i što je on zapravo sve iskomunicirao. Volim iznenađenje i neočekivanost. Mislim da se na taj način lakše pogodi emocija, a to je zapravo osnovno. Tada ljudi pamte i tada ljudi prepričavaju, a to je cilj: stvoriti priču.

Tada ljudi pamte i tada ljudi prepričavaju, a to je cilj: stvoriti priču.

CON VALLEY – TAKE A LOOK FROM A DIFFERENT PERSPECTIVE je serija od 7 trodimenzionalnih plakata čiji je dio i ovaj na temu Instagrama. Kada mu prilazimo s lijeve strane, plakat prikazuje originalan slogan, dok kad dođe do desne strane, vidljiva je samo razotkrivajući poruka postignuta brisanjem određenih slova originalnog slogana. Hod gledatelja s lijeve prema desnoj strani plakata simbolizira korisnikovo vrijeme provedeno na mreži; što ide dalje, to je poruka jasnija. Kao što blještavilo Instagrama nestaje i blijedi što ga duže koristimo, tako se na plakatu i slogan mijenja sve dok ne ostane samo razotkrivajući i zabrinjavajuća poruka. Svaki trodimenzionalni plakat zapravo se sastoji od dva plakata u jednom, koji se, nakon savijanja papira, čitaju odvojeno, svaki sa svoje strane.
Što bi rekao mlađem sebi, na početku dizajnerske avanture?

„Mlađem sebi bih zapravo rekao: bravo! Hahahah, zezam se malo, ali mislim da sam od upisa akademije do diplomiranja uistinu bio usmjeren u prave stvari, u umrežavanje, u projekte. Treba iskoristiti svaku priliku koja se dobije. Na akademiji uz standardna predavanja uvijek ima mnogo radionica u kojima možete, a i ne morate sudjelovati. Ja sam se prijavljivao na sve, doslovno sve.

Tako naučiš više, upoznaš ljude od kojih kasnije nastavljaš učiti, upadneš u društva koja ti pomažu i koja te guraju i s kojima djeluješ. Aktivnosti kroz udruge također su jako korisne. Tu se sretneš s pravim svijetom, a ipak na neki malo opušteniji način. Vidiš da su rokovi sve, da je rok bitniji od ičega, jer čemu vrhunski plakat koji je završen dan nakon početka festivala?

Mislim da je veliko olakšanje kada si dio neke zajednice s istim ili sličnim ciljevima i vrijednostima. Za mene je velika stvar bila, i još uvijek je, Udruga DVK, gdje sam jedan od suosnivača i (bivši) prvi tajnik udruge. Ta udruga i sve što smo gradili kroz nju otvorila mi je možda i najviše vrata, a danas drugi studenti grade kroz nju i njima se otvaraju vrata. Tako da bih svim mlađima preporučio: samo budite aktivni!“, opisao je dizajner svoje bogato iskustvo koje je stekao u mlađim danima i, sigurna sam, nadahnuo nas sve za buduće korake u potrazi svog mjesta ispod sunca.

Tako da bih svim mlađima preporučio: samo budite aktivni!

INSTAGRAM: @segorwens

FACEBOOK: Segor Šaman Wens

Podijeli


O autoru:

Paula Srdanović

Po struci prvostupnica inženjerka multimedijske i grafičke tehnologije. Još od srednje škole interesi su mi usmjereni na volontiranje, uključivanje u zajednicu, kreativni rad te vlastiti napredak i rad na području multimedije. U slobodno vrijeme preferiram putovanja, slobodne aktivnosti u prirodi i treninge različitih vrsta.

Pretplati se Pretplati se

Povezane novosti