Split Tech City je zajednica sastavljena od tvrtki, udruga, institucija, meetupa i pojedinaca koji su posvećeni razvoju tehnološkog sektora u Splitu i regiji.

Postani član

Reboot Develop 2016.

Matea Bešlić

Matea Bešlić

04.05.2016.

Treće izdanje jedne od najznačajnijih svjetski poznatih game developers i game industry konferencija, Reboot Develop, održalo se od 28. do 30. travnja 2016. u hotelu Le Meridien Lav u Splitu. Konferencija je privukla brojne ljubitelje game industrije, koji su s nestrpljenjem očekivali svakog sljedećeg predavača, i to s razlogom; preko 70 vrhunskih stručnjaka iz game industrije, od developera, dizajnera i artista, audio i video inženjera pa do PR i marketing stručnjaka, dijelilo je svoja znanja i iskustva.

13147776_847200562080395_3253594302285206616_o

Ako ste prisustvovali ovom velikom događaju, imali ste priliku saznati s kojim se izazovima profesionalci u ovoj industriji susreću, čuti razloge neuspjeha pojedinih igara i pokupiti mnogo korisnih savjeta, koje su nesebično davali predstavnici nekih od najuspješnijih tvrtki. Možda najčešće pitanje s kojim se susreću stvaratelji igara je kako stvoriti hit igru, a Mirko Toplaski, inače osnivač Eipix Entertainmenta, smatra da ne postoje pravila za stvaranje uspješne igre: „Ne postoje pravila, već samo iskustvo, i to je ono što vam mogu ponuditi!“.

13116244_847200715413713_2406808250167406488_o

Rok Zorko, suosnivač Outfit7 Limiteda, tvrtke koja je stvorila, vjerujem, svima poznatog virtualnog ljubimca Talking Toma, ne bi se složio s Topalskim; na svom predavanju „How to build a hit casual mobile game“ dao je sedam pravila za stvaranje uspješne mobilne igre. Kao prvu točku je naveo general audience; igra mora biti za svakoga, tj. takva da ju svatko poželi igrati. „Kad smo stvarali Talking Toma, birali smo između mačke i psa upravo iz tog razloga; ljudi ih u cijelom svijetu obožavaju. Odlučili smo se za mačku zato što u to vrijeme nismo mogli naći za kupiti dobar 3D model psa. Dobili smo i prijedlog da glavni lik bude simpatični kostur. Međutim, Kinezi tu aplikaciju sigurno ne bi skinuli jer vjeruju da kostur donosi nesreću. U tom slučaju bismo već u samom početku izgubili određen broj potencijalnih korisnika“, objasnio je Zorko na primjeru svoje 3 milijarde puta skinute igre zašto je nužno generalizirati igru. Neka od ostalih pravila su priča u jednoj rečenici poput „Talking Tom – mačka koja ponavlja sve što kažete (smiješnim glasom)“, zatim upravljanje igrom jednim prstom, jednostavno korisničko sučelje, igra bez tutorijala, bez vremenskog ograničavanja igrača i igra koja ne zahtijeva puno razmišljanja; želite da ju osoba poželi igrati i kada dođe umorna s posla.

Ako ste ljubitelj casual gaminga, uz Zorka ste mogli poslušati predavanja Stevea Incea, jednog od najiskusnijih game pisaca i dizajnera, i Jakuba Dvorskog, najpoznatijeg po puzzle adventure igrama poput Samorost i Botanicula.

13116438_847200772080374_286907712688102103_o

Osim sa stvarateljima casual mobilnih igara, imali ste priliku popričati i s velikim kreativnim umovima RPG-a, poput Briana Fargoa, Dana Vavra, Chrisa Avellonea i Swena Vinckea. Brian Fargo, jedan od najstarijih i najiskusnijih role-playing game velikana, održao je predavanje naziva „Game Development: Embrace the Chaos“, na kojem je govorio kako game industry profesionalci najčešće griješe u tome što previše planiraju. „Ako previše planiraš, manje ćeš imati vremena za iteraciju, a ona je mnogo važnija u stvaranju igara. Moraš biti u krivu što prije možeš; oni koji dugo planiraju, dugo čekaju dok ne otkriju da su pogriješili. Ne možeš planirati kako će se tehnologija razvijati, što će konkurenti stvoriti te što će ljudi htjeti igrati. Inovacije dolaze hand-to-hand s neuspjehom i motivacijom“, poručio je svima koji se namjeravaju upustiti u game industry vode. Osnivač inXile Entertainmenta naglasio je kako su motivacija, žar, energija i upornost ono što te nakon neuspjeha digne; tada nastaju velike i uspješne stvari. Upravo s ovom izjavom se složio i Topalski: „Pogriješi i pogriješi brzo! Ne strahuj od neuspjeha, strahuj da ćeš biti spor! Ako ne vidiš pogrešku, znači da se ne krećeš dovoljno brzo!“ Inspirativno predavanje dovršio je citirajući Einsteina: „Ne pokušavajte biti samo čovjek od uspjeha, pokušajte biti čovjek od vrijednosti!“

Kad govorimo o uspjehu, prvo lokalno ime koje se nameće je Nordeus, tvrtka iz susjedne nam Srbije, koja je izbacila Top Eleven, muškoj populaciji zasigurno vrlo poznatu football manager igru. Branko Milutinović, osnivač Nordeusa i jedna od tri osobe koje su stvorile navedenu igru, također je podijelio svoja iskustva sa sudionicima konferencije. Najviše je govorio o problemu pronalaska talentiranih i motiviranih ljudi. „Još uvijek se na fakultetima uči ono što tržište ne traži, a tehnologija se neprestano razvija. Teško je pronaći ljude koji će učiti nešto što im profesori nisu pokazali i koji će se željeti okušati u nečem novom, drugačijem. Hrvatska i Srbija imaju velik broj vrhunskih programera i potencijal za stvaranje brojnih uspješnih igara. Smatram da je ono u što najviše treba uložiti upravo pronalaženje lokalnih talenata i rad na njihovom oblikovanju“, zaključio je Milutinović.

Uz predstavnike i osnivače Nordeusa, Eipixa, Mad Heada, Outfit7-a, Nexona, Cellensea, inXilea, Cryteka, Bithella, Epic Gamesa, Warhorse Studia, Necrosofta, 3Laterala i ostalih svjetski poznatih tvrtki, mogli ste poslušati i govornike iz hrvatske tvrtke Croteam – Damjana Mravunca, Dejana Sekulića, Antu Vrdolju i Gorana Adrineka.

13116128_847201612080290_8298484687388772517_o

Tijekom sva tri dana konferencije, predavanja su se održavala paralelno u pet dvorana. Zaista je bilo teško odabrati u koju dvoranu otići i čije predavanje poslušati; mogli ste primijetiti kako se ljudi do zadnjeg trenutka premišljaju gledajući u konferencijski booklet. Međutim, na sreću svih zaljubljenika u game industriju, predstavnici najuspješnijih kompanija su rado izdvojili vrijeme i popričali sa svakim tko bi im prišao. Posjetitelji su tako imali priliku dobiti mnogo korisnih savjeta i čuti vrlo zanimljive priče, a ako su napravili vlastitu igru, pokazati ju profesionalacima i poslušati njihova mišljenja.

Reboot timu sve pohvale za organizaciju; s nestrpljenjem iščekujemo sljedeću konferenciju, nove govornike i uspješne igre!

Izvor fotografija: Reboot Develop 2016 Facebook

Podijeli


O autoru:

Matea Bešlić

Studentica računarstva na FESB-u, voli upoznavati nove ljude i stjecati nova iskustva. Svoje slobodno vrijeme nastoji kvalitetno provoditi, između ostalog prenoseći zanimljive priče, iskustva i savjete uspješnih poduzetnika za startup.hr.

Pretplati se Pretplati se

Povezane novosti